Auksjon for Klokkespill 2021


OPPDATERT 6.Mai


Kunstauksjon til innsamling for klokkespill til Sør-Fron Kirke. 
Vi ønsker å takke alle som har bidratt til at dette blir en realitet. 


Selve auksjonen foregår på Facebooksiden «Klokkespill 2021», med bud under hvert objekt i kommentarfeltet.

 

Objektene blir også vist på hjemmesiden www.kirken.sor-fron.no slik at man enkelt får oversikt – se liste og bilder.

De som ikke er på Facebook kan gjerne være med å by, – via epost: Budet sendes til Sergey Shulga på sergey.shulga@sor-fron.kommune.no før den oppsatte budfristen.

Budsum og navn på budgiver vil da bli opplyst av oss under auksjonen på Facebook.

 

Budfrist står under hvert enkelt bilde. 
For å være med på auksjonen må du ha fylt 18 år. 
Bildene skal hentes på kirkekontoret når auksjonen er avsluttet.

 

 

  

Auksjonskatalog - objekt nr. 1 - nr. 24

For å legge inn bud, gå inn på  Facebooksiden "KLOKKESPILL 2021" høyeste bud blir oppdatert også i oversikten her.

 

!SOLGT!    Bilde 1

Rondane frå Atnsjømyrene   150  x  100  Bud starter på kr. 6.500,- MOTTATT BUD 6500,-

Foto på lerret

Inge Asphoug

 

 

 

Bilde 2

«Vegskille»   90  x  87   Bud starter på kr. 7.500,-

Tresnitt

Ståle Blæsterdalen

 

 

!SOLGT!  Bilde 3

«Kveld»   40 x 30  Bud starter på  kr. 1.700,- MOTTATT BUD 1700,-

Akryl  Jorun Krag Dahle

 

 

!SOLGT! Bilde 4  «Sør-Fon med kirken»   60 x 40  Bud starter på  kr. 2.800,-

Akryl

Jorun Krag Dahle

 

 

SOLGT! Bilde 5

«Stangbrønnen ved Tofteporten»   35 x 70  Bud starter på  kr. 2.000,- MOTTATT BUD 2500,-

Akryl

Jorun Krag Dahle

 

 

Bilde 6

Foreningen Norden Sør-Fron

IIslendingesagaene    5 bind   Bud starter på  kr. 3500,- 

Utgiver: Saga Forlag, Reykjavik

 

!SOLGT! Bilde 7

«Together»   33  x  42   Bud starter på kr. 2.300,- MOTTATT BUD 3500,-

Trykk

Anna Gudmundsdottir

 

 

SOLGT! 15000 Bilde 8

«Stille»   42 x 78  Bud starter på kr. 15.000,-

Blandinsgteknikk

Olaug Halsteinrud

 

 

!SOLGT! Bilde 9

«Candy»   46  x  38   Bud starter på kr. 3.000,-

Acryl på lerret

Trond Holmestad

 

 

Bilde 10

«The Gonso»   68  x76   Bud starter på kr. 6.400,-

Tresnitt

Patrick Huse

 

 

 

Bilde 11

«Fuglens hemmelighet»  20 x 26  Bud starter på  kr. 10.000,-

Pennetegning

Kjell Erik Killi Olsen

 

 

SOLGT! Bilde 12

«Nordfjellet»   38  x  45   Bud starter på kr. 3.500,- MOTTATT BUD 3500,-

Tresnitt

Einar Sigstad

 

 

SOLGT! Bilde 13

«Store Skagastølstind»   62  x  73 Bud starter på   kr. 4.000,-

Akvarell

Vigdis Kleiven Sveen

 

 

Bilde14

«Vollsdammen»   70 x 58   Bud starter på  kr. 2.500,-

Foto på lerret

Terje Solberg

 

           

!SOLGT! Bilde 15

Bodil Steinsund

Akvarell    " Akt"         32 x 38   Bud starter på  kr.2000

 

 

 

SOLGT! Bilde 16

Bodil Steinsund

Akvarell   "Valmue"    31 x 38  Bud starter på  kr.2500 MOTTATT BUD kr. 2500,-

 

 

 

 

Bilde 17

Bodil Steinsund

Akvarell      31 x 31      Bud starter på  kr. 1900 

 

 

 

 

!SOLGT! Bilde 18

«Opprinnelse»   78  x  60  Bud starter på  kr. 7.200,- 

Litografi

Anne Kristine Thorsby

 

 

Bilde 19

«Regntung dag»   42 x 34  Bud starter på  kr. 5.000,-

Akvarell  

Reidun Tordhol

 

 

Bilde 20

«Vakker dal»   58  x  60  Bud starter på  kr. 5.800,-

Foto på lerret

Eva Willix

 

 

SOLGT! Bilde 21

Karl Wimmer

"Elveparti" Ringebu     37 x 31   Olje  Bud starter på    kr. 5.500,-

 

 

Bilde 22

Vegard Stalsberg "Ikon" 60x60 (Gitt av Bodil Bjørkavåg) Bud starter på 5500 kr.-

 

 

 

 

 

 

Bilde 23

Øyvind Sund « I farta !» Tresnitt 28x28cm Bud starter på 3000 kr.-

 

 

Bilde 24

Gry Sveen, «Dobbeltportrett» tørrpastell 44x59 cm Bud starter på 8000 kr.-

 

 

 

 

Omtale av  kunstnerne som har gitt et bidrag til kunstauksjonen for klokkespill ved Sør-Fron Kyrkje.

 

Inge Asphoug.

 

Født, oppvokst og bosatt i Ringebu kommune. Til daglig jobb som bokhandler og fotograf på Norli Ringebu.

Foto har vært hobby siden guttedagene. Mange timer hos fotograf Elstad og et aktivt fotomiljø i ungdomstida gjorde at jeg fikk interesse for foto.

Foruten foto som hobby har jeg mange oppdrag i forbindelse med bryllup og konfirmasjoner. Til nå er over hundre brudepar foreviget og jeg har vært fast konfirmasjonsfotograf i Ringebu kirkene i snart tjue år. Jeg bruker – dersom det er mulig – naturen og nærmiljøet som kulisser til bryllupsbildene.

Jeg har alltid vært fasinert av naturen og fjellet – turer, fiske og jakt eller bare være der med kamera i sekken, men helst rundt halsen.

Fjellene i midt dalen er gode fjell å ferdes i – vide vidder, fjelldaler og trange elvedaler – med fiskevatn, moltemyrer og vilt av alle slag.

Det som fasinerer meg mest er skiftene – mellom årstider – natt og dag – fra dårlig til fint vær. Fargene om høsten – grønnfargene om våren og ikke minst blålyset vinterstid

Om bildet:

Bildet er fra Atnsjømyrene en kald januardag i år. Kjørte over fjellet på natta og brukte et par timer på fotografering i 26 minusgrader. Dette er et motiv som jeg liker godt, har hatt flere turer hit bare for å fotografere – helst om morgenen eller kvelden. Fjellet i midten er Rondeslottet – det høyeste fjellet i Rondane. (2178 moh). Til venstre for Rondeslottet er Vinjeronden – Høgronden er til bakerst til høyre.

Ståle Blæsterdalen

Ståle Blæsterdalen er født 1951 i Atnadalen, Folldal og bor og arbeider på Tretten. Han er utdannet ved Statens Håndverks- og kunstindustriskole og Statens Kunstakademi.

 

Et vesentlig aspekt ved Ståle Blæsterdalens tresnitt er interaksjonen mellom mennesker og natur. Naturen er framstilt slik den fortoner seg i Blæsterdalens hjemtrakter i øvre deler av Gudbrandsdalen og Østerdalen.

Ved hjelp av grovt tilhuggete treplater kommer landskaper med høyfjell og vidder og vassdrag til syne som markante former. Mennesket eksisterer naturlig i disse landskapene slik de har tilpasset seg dem og vært avhengige av dem gjennom titusener av år.

Også dyrelivet, som for eksempel elgen og flokker av reinsdyr, inngår i samspill med mennesket.

Folkeliv med motiver som kretser rundt fruktbarhet, forgjengelighet og utkantskulturens tradisjoner, er knyttet nær opptil naturens syklus. Figurene og formene er gjerne illustrert i billedplanet som stiliserte tegn med avtrykk av lange skygger. Dette underbygger Blæsterdalens hensikt om at naturen har betydning både som en indre kraft i vår bevissthet og som en ytre gjenkjennelig dimensjon.

 

Ståle Blæsterdalen har deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland. Blæsterdalens arbeider er kjøpt inn av blant annet Nasjonalgalleriet, Norsk Kulturråd og British Museum i London.

 

Jorun Krag Dahle, født 1942, er datter av Johanne Krag og Iver Odenrud, og oppvokst ved Sør-Fron Ysteri. Hun hadde en tid stedet Sveiphaugen i baksida, og hytte i Langvassdalen. Jorun er gift med Oddmund Dahle, og bor nå på Rudsberget i Rælingen.

 

Hun startet å male på lerret i 2011, og har utviklet sitt talent under rettledning av flere anerkjente kunstnere bl.a. Bjørn Engkrog og Jon Olav Helle. Nå maler hun mest med akryl.

 

Jorun har hatt flere separatutstillinger, deltatt i kollektive utstillinger, og antatt i fire juryerte utstillinger. Er medlem av Rælingen kunstforening.

 

Hun har siden 2015 hatt malerier utstilt på Rudi Gard - et miljø som passer godt til hennes bilder.

 

Mange av hennes malerier har motiv fra Fron. Flere fra gamle sort/hvite fotografier som hun tolker og gjengir med sin egen palett. Mange av motivene er hentet fra fotografier tatt av Knut Knutsen (1832-1915) og Martihinius Skøien (1849-1916), samt fra kalenderne til Lions Sør-Fron er blant hennes motiver.

 

Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir (f. 1974, Reykjavik) Harpefoss, har sin utdanning fra Kunstakademiet i Bergen (1994-2000).

 

Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir arbeider med installasjon, fotografi, maleri og tegning, og hennes uttrykk minner om spor og linjer i landskap.

Selv sier hun om sine arbeider:

«I arbeid med tegning og maleri tar jeg utgangspunkt i opplevelsen av landskap som transformator for indre prosesser (både urbane og rurale landskap). Utgangspunktet er erfarte minner og opplevelser, hvor jeg er opptatt av overgangene der en utsikt eller et sted blir til innsikt og en del av en abstrakt hukommelse. Maleriene og tegningene står som brobyggere mellom den virkelige verden og det mentale, hvor minner fra forskjellige landskap endrer karakter og volum etter at den fysiske opplevelsen fant sted, der den materielle opplevelsen er marginal, mens det den etterlater seg er i konstant bevegelse og endring. 

Jeg er interessert i tegning som et instrument for indre mentale prosesser med utgangspunkt i erfarte minner og opplevelser, hvor det man ikke ser i et bilde kan bli viktigere enn det man ser»!

 

Anna Marie Sigmond Gudmundsdottir har hatt soloutstillinger og deltatt i en rekke gruppeutstillinger i inn- og utland. Hennes siste soloutstilling var i Dropsfabrikken i Trondheim i mai-juni i 2020. Hun har utført flere offentlige utsmykninger og er innkjøpt av offentlige samlinger som bl.a Oslo kommunes kunstsamling og DNB.

 

Olaug Halsteinrud (f.1943, Vinstra), «Sigedøl» som kom til Vinstra i 1972.

Etter 5 år som elev ved Statens Kunstakademi (samtidig med Odd Nerdrum) hadde hun sin

debut-utstilling i 1972.

Skog og fjell og naturens mystikk har vært kjennemerke for Olaug Halsteinruds kunst.

Da hun debuterte i 1972 med utstilling i Unge Kunstneres Samfund i Oslo, skrev Karl Erik Harr i sin omtale:

«Hun har utviklet et jordnært glødende stoffmaleri. Ofte skimter vi tydelig natur gjennom de pastose pensellag, - - - - - Vi tolker det kanskje riktig når det er den snikende, sterkt engasjert kunstnersinn i retning av naturvern» forurensning hun vil male om.

Titler som «Ingenting gror», «Panikk», «Giftig bekk» tyder på et

Harr så allerede da det som har vært en rød tråd i Olaug sitt arbeid: å tolke naturens sjel.

En intuitiv frodighet med islett av mystikk og folkelig tradisjon fra hjemtraktene Sigdal og Eggedal preget hennes malerier den første tiden. Hennes  naturbilder var ofte befolket med fantasivesener.

En uvanlig sterk naturfølelse synes å ha vært grunnlaget for Olaug Halsteinruds  kunst.

Det sterke engasjementet for natur og naturvern har preget hennes kunst gjennom hele karrieren.

De siste årene har Olaug Halsteinrud fordypet seg i «Global oppvarming». Bildet hun har gitt til kunstauksjonen til klokkespill ved Sør-Fron kirke har det som tema.

«Håpet i bildet er den blå himmelen over Feforkampens lysende «Soria Moria. I forgrunnen  står resultatet av en overopphetet sommer. Svidde barnåler venter på vinden».

 

Olaug Halsteinrud har deltatt  på flere høstutstillinger, og blant annet også på en utstilling i Kina med tema «Møte mellom øst og vest».

I 1980 stod Olaug Halsteinrud fram som den første kvinnelige utstiller under Peer Gynt-stemnet.

I dag henger bildene hennes i mange private hjem og offentlige bygg i Nord-Fron kommune.

 

Olaug Halsteinrud er den første kvinnelige maler som har fått Statens kunstnerlønn.

 

Trond Holmestad (f. 1998, Vinstra), er en ung kunstner med lang fartstid innen street-art sjangeren. Han har to-årig utdanning fra Kunstskolen i Bergen. På sommerutstillingen 2020 i Ringebu prestegard, som var hans første maleriutstilling, viste han malerier i storformat med et ekspressivt abstrakt formspråk.

Bildene hans utgjorde store deler av utstillingen i Vognskjulet.

 

Patrick Huse (f. 1948 Vinstra)

H. debuterte på Høstutstillingen 1970 som tegner.  Mot slutten av 1970-årene begynte han å arbeide for alvor også med litografi, og i den senere tid er det som grafiker han har gjort seg mest bemerket.

Patrick Huse orienterer seg innen et vidt spekter av medier og teknikker, blant annet har han arbeidet med fotografi, grafikk, tegning, video, maleri og tekstbaserte prosjekter. Motivisk og tematisk hører han hjemme i forlengelsen av en lang, nordeuropeisk landskapstradisjon og har særlig fokusert den karrige, mørke og stemningsfulle nordiske naturen.

 

En del av H.s grafiske produksjon er tematisk nær beslektet med de tidlige akvarell- arbeidene. Også atskillige av landskapene, som etter hvert er kommet til å oppta ham

sterkt, har et drømmeaktig, visjonært preg. Han har videre utført en rekke malerier i olje, gjerne poetiske, litt trolske naturskildringer.

 

Deler av hans kunstneriske arbeid går mer og mer i en retning der konseptet eller ideen er viktigere enn utførelsen i kunstverket.

Som grafiker arbeider han i dag med fotogravyer og tresnitt. Tresnittene har landskap og landskapstolkning som omdreiningspunkt.

 

(Fotogravyer er en fotomekanisk reproduksjonsmåte som består i at det fotografiske bildet blir etset ned i en kobberplate og trykt som et kobberstikk. Fotogravyr er den mest fullkomne måte å gjengi grafikk, håndtegninger og lignende på).

 

Utstillinger og samlinger:

I den siste 20 årsperioden har han i hovedsak arbeidet med større museumsutstillinger i Canada, USA, Norge, Sverige, Finland, Island og Russland. Patrick Huse er representert i samlingene til Nasjonalmuseet for kunst, Lillehammer kunstmuseum, Henie Onstad Kunstsenter, Reykjavik Art Museum-Island og Pori Art Museum-Finland og en rekke private samlinger. I tillegg har han produsert filmer og utgitt en rekke bøker.

 

Islendingesagaene - nordisk verdenshistorie

For første gang er samtlige iaslendingesagaer tilgjengelig i norsk oversettelse. Sagaene gir innsyn i nordboernes verdensbilde i middelalderen.

 

De fem bindene veier over seks kilo – stappfulle av høyspenning. Her finner vi

fortellinger om sterke kvinner og menn, skalder og fredløse, kjemper og ringrever som konkurrerer om kjærlighet og makt der menneskeverdet måles i heder og ære.

 

I samlingen finner vi kjente verker som Njåls saga, Gunnlaug Ormstunges saga og Egil Skallagrimsons saga. Men også en rekke ukjente sagaer og småhistorier. Hver fortelling innledes med en kort innføring i tekstens historie og hvilke manuskriptversjoner som ligger til grunn for oversettelsen.

 

I sum forteller de historien om vår norrøne fortid. En historie om konger og treller, om storfolk og småfolk, om maktkamp og strid, men også om kjærlighet og erotikk.

Som når islandske Hrut i Njåls saga oppsøker den norske kong Harald Gråfell, som var konge på 960-tallet. Kongens mor, Gunnhild, inviterer Hrut til å tilbringe nettene sammen med henne bak en låst dør. Til vaktene sier kongemoren Gunnhild lakonisk: «De kjem ikkje til å missa anna enn livet om de fortell noko om korleis vi har levd saman.»

 

Slik holdt de på – i vikingtiden også.

 

«De islandske sagaene er ryggraden i all nordisk litteratur.» - Roy Jakobsen

 

«Dei eldste og mest verdifulle klenodium i den nordiske litteraturens smykkeskrin.» - Edvard Hoem

 

vinland@centrum.is - sagaforlag.is - Saga Forlag, Flokagata 65, 105 Reykjavik,

 

Kjell Erik Killi Olsen (f. 1952 , Trondheim) er en norsk maler, tegner, grafiker og billedhogger.

Killi Olsen fikk sin første utdanning ved Kunstskolen i Trondherim, deretter et år i Krakow i Polen.

Etter året i Polen, Statens Kunstakademi under Knut Roses og Ludvig Eikaas.

 

Kjell Erik Killi Olsen er kjent for sitt fritt fabulerende billedspråk som har aspekter både fra den primitive billedkunsten og dagens urbane gategrafitti.  Han er særlig kjent for enkle, men særpregede skulpturer og fargesterke malerier, ofte av menneskeliknende, groteske og humoristiske fantasiskikkelser inspirert av samtidsdesign og eksotisk kunst. 

                                                 

Killi Olsen hører til frontfigurene innenfor den kunstnergenerasjonen som fikk sitt gjennombrudd i 1980-årene. Hans fortellende og fabulerende figurasjon slo også gjennom internasjonalt, og han kom til å representere den postmoderne, nomadiske kunstneren med forankring flere steder på det grenseløse kunstkartet.

 

Killi Olsens skulpturelle hovedverk er «Salamandernatten» som han laget til São Paulo-biennalen 1989. Den bestod av 72 mørkt patinerte og langlemmede polyesterfigurer som ble gruppert tett i tett lik trærne i en døende urskog langs veggene i et kubeformet, hvitt rom.

 

På Killi Olsens festspillutstilling i Bergens Kunstforening 1995 spilte maleriet hovedrollen, men da i en dempet og brutt fargeskala.

 

Skulptøren Killi Olsen markerte seg sterkt med sitt bidrag til Skulpturlandskap Nordland, den sensibelt sammensatte Mannen fra havet i støpejern og krystall som ble reist i Bø i Vesterålen 1994.

 

Killi Olsen skaper kunst som treffer rett i hjertet. Han tjener millioner på malerier og skulpturer og når han åpner utstillinger i New York eller São Paulo følger gjerne et 50-talls fans med i reisefølget. Så har også Killi Olsen gjennom de siste 20 år vært en av våre mest profilerte og anerkjente samtidskunstnere. Han har mottatt flere priser i Norge og har jevnlig utstillinger over hele Europa og Amerika.

 

«Å våge er å miste fotfeste, å ikke våge er å miste seg selv «

 

 

Einar Sigstad (f.1950, Gjøvik) er en norsk maler og grafiker, bosatt i Biri.

Sigstad er autodidakt som maler, men har studert filosofi og litteraturvitenskap på Universitetet i Oslo. Han debuterte på Høstutstillingen i 1989.

 

Einar Sigstads bilder kan inneholde surrealistiske installasjoner, har mange kunsthistoriske referanser.

Einar Sigstad arbeider hovedsakelig med oljemaleri, akvarell og fargetresnitt. Motivene spenner fra vakre naturstemninger til humoristiske skildringer, gjerne med en samfunnskritisk undertone. Ofte setter han inn overraskende innslag som gir et surrealistisk uttrykk.

Han bruker bevisst avtrykk av treets egen struktur i sin grafikk. Arbeidene er figurative og naturalistiske og maleriene er ofte store og iøynefallende

 

Sigstad har blitt tildelt flere stipendier, hatt offentlige utsmykningsoppdrag, og av offentlige innkjøp kan nevnes Norsk Kulturråd, Lillehammer Bys Malerisamling, Museet for Samtidskunst og Lillehammer Kunstmuseum.

 

Han har hatt flere separatutstillinger bl.a. ved Lillehammer Kunstmuseum, Festspillene i Elverum og St. Petersburg museum. Sigstad har hatt to separatutstillinger i Elverum Kunstgalleri: 2008, 2013 og 2016

 

Vigdis Kleiven Sveen (Vinstra) Lærer med tilleggsutdanning i forming med hovedvekt på tegning / maling. Har en mengde kurs (akvarell, olje acryl) med ulike kunstnere. Deltar årlig på flere utstillinger. Vigdis er en kjent og kjær kunstner for frøningene.

Akvareller, tegninger, eller bilder i acryl finner du i svært mange hjem i Fron.

 

Bodil Steinsund (f.1956, Vinstra) Sogndal lærarskole1977. Bergen lærarhøgskole 1982. Årseining forming 1981

Årskurs billedkunst på Nansenskolen 1997.

Har de siste 25 åra deltatt på sommerkurs, først på Nansenskolen, og senre i Gerlesborgskolan hvert år, med mellom andre Morten Paulsen, Vegard Stahlsberg, Runi Landum, Magnus Berg, Workshop Patrick Huse.

Flere utstillinger  i Norge, Finland, England, Island, Sverige og  Danmark.

 

Terje Solberg  (f. 1964, Harpefoss) Kjøpte kamera på 60-tallet. Liker å ta bilder, vil gjerne vise fram den flotte naturen vi har i fronsbygdene. Vil du se mer av bildene til Terje, kan de følges på «Frøningen Foto» på facebook.

 

 

Anne Kristine Thorsby (f.1962, Oslo) nå Lillehammer.

Hun er utdannet ved Kunsthøyskolen i Oslo 1982 - 1989, debuterte i 1988 med deltagelse på Østlandsutstillingen og med separatutstilling på Kunstforeningen, Lillehammer, 1991. Hun har siden hatt over 39 separatutstillinger.

 

Anne Kristine Thorsby arbeider med naturkreftene og deres bevegelse. Farger, strukturer og ikke minst lyset er sterkt tilstede i hennes arbeider.

 

«I kunsten ønsker jeg å gjøre eksistensiell motstand mot mørket, like viktig som i livet», sier hun.​

 

Det kunstneriske gjennombruddet for Thorsby var hennes Peer Gynt-utstilling i 2004. Hun ble deretter invitert til Trygve Lie Gallery, New York med utstillingen «The Kingdom of Peer Gynt», 2006. Foruten internasjonal lansering i New York, London og Firenze har hun hatt over 60 separatutstillinger i Norge, fått gode kritikker, mottatt flere stipend og hatt flere offentlige utsmykningsoppdrag.

 

Hennes arbeider er i kommisjon i over 30 av landets gallerier. Thorsby har flere separatutstillinger og andre utstillingsoppdrag i en tettpakket kalender de kommende årene.

 

Reidun Tordhol (f .1931, Lillehammer)

Reidun Tordhol er utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo.

 

Tordhol debuterte i 1964 på Kunstnerforbundet i Oslo og har blant annet hatt en rekke separatutstillinger på Galleri Dobloug i St. Olavsgate i Oslo.

Reidun Tordhol har særlig utmerket seg som akvarellmaler. Hennes arbeider er små i formatet og preges av intimitet og stillfarenhet i motivvalg og utføreIse. I hennes tidlige arbeider dominerer tegningen og gir skildringen en nesten topografisk karakter.  Hun er opptatt av å fange inn det atmosfæriske og stemningsbærende i landskapet.

 

Utstillingen i Galleri Dobloug, Oslo i 1977 markerte et gjennombrudd mot et friere formspråk med en sterkere betoning av det poetiske. Naturformene glir over i hverandre uten konturer, og akvarellens egenart med vått-i-vått og flyt i fargen kommer bedre fram. Reidun Tordhol benytter få og duse fargetoner, og hennes arbeider kan minne om Kåre Tveters akvareller uten samme grad av abstrahering.

 

I de senere år har hun i maleriet tatt opp en ny motivkrets, særlig stilleben, men også portretter eller dyr. Hennes enkle oppstillinger viser gjerne dagligdagse ting som krukker, en tallerken, en skje eller et egg. Fargevalget er forsiktig, men malemåten er fortettet.

Tordhol er også kjent som en dyktig tegner.

 

Reidun Tordhol har deltatt i en lang rekke utstillinger.

 

Innkjøpt av:

Nasjonalgalleriet

Riksgalleriet

Norsk Kulturråd

Oslo Kommunes Kunstsamlinger

Lillehammer Kunstmuseum

Trondheim Kunstmuseum

Sogn og Fjordane Fylkesgalleri

 

 

Eva Willix

Eva Willix har jobbet som billedkunstner siden 1986, og er en "intuitiv autodidakt som går egne veier» som kulturanmelder og forfatter Oddvar Rakeng så betegnende beskriver

henne i sin bok "Rødt bilde til blå sofa? 43 Opplandskunstnere".

 

Eva Willix var i en periode over flere år mye i atelieret til Jakob Weidemann på Lillehammer. Hennes vennskap med han har betydd mye for hennes fargebruk, og utvikling som billedkunstner.

 

Eva Willix maler halvabstrakte malerier med natur som fokus, hvor lyset i maleriene er blitt hennes varemerke.

«Min tillit til naturen med sine positive krefter vektlegger jeg i min kunst».

 

Eva startet med intuitive malekurs i 1993 og har siden det reist Norge rundt med sine kurs, samt holdt kurs i Frankrike og Spania.

 

Hun har i løpet av de siste to årene også jobbet med Digitale Glasstrykk av sine malerier, som er utrolig spennende og gir et moderne, minimalistisk og eksklusivt uttrykk.

 

Eva  Willix hadde sin første utstilling på Lillehammer i 1990, og har hatt mer enn 25 separatutstillinger og deltatt på flere kollektivutstillinger.

Hun har hatt store utsmykingsoppdrag på Pellestova, Øyer, og i fylkesmannens nye admis.bygg på Lillehammer.

 

Innkjøpt:

Sør-Fron Kommune

Sandefjord Sykehus

Lillehammer Kommune

Oslo Kommune

Nycomed, Oslo

 

 

Karl Wimmer (f. 1937, d. 2014, Ringebu) var en maler som kan  karakteriseres som naturalist med forkjærlighet for Gudbrandsdalens kultur og landskap. Det var utendørs-maler Karl Wimmer var. Favoritt-motivene fant  han i Ringebufjellet mot Rondane. Det var den veldige skiftinga i lys og farge som fasinerte han, hvor blåtonene gjerne dominerte. «Det er så mye blått i naturen her»!

 

Bestefaren, Karl Løkke, ble hans store forbilde. Skolering fikk han på kunstskole i Trondheim, og gjennom studiereiser til Tyskland, Italia, Hellas og Frankrike. Det er likevel på basis av bevisstgjøringen gjennom erfaring og sjølkritikk vi møter resultatene hans.

 

Karl Wimmer deltok i en rekke utstillinger; Separatutstilling i Gjøvik og Ålesund, juryerte utstillinger som Vestlandsutstillingen 1978 og 1979,flere år på Den Nord-Norske Kunstutstilling, samt flere kollektivutstillinger.

 

Karl Wimmer er innkjøpt av bl.a. Bergen Kunstforening, Nordkronen Kunstforening, Stavanger og Gjøvik Kunstforening.

 

 Vegard Stalsberg (f 1949), d 2015, Tretten)

Vegard Stalsberg var utdannet ved Statens håndverks- og kunstindustriskole og Statens kunstakademi i Oslo. Han jobbet også som lektor på Nansenskolen.

 

Arvid Møller karakteriserte Vegard Stalsberg som en typisk gudbrandsdalsmaler.

Han bodde i Bruselia på Tretten, jobbet hovedsakelig med malerier og akvareller, men var også meget interessert i treskulpturer.

Hans tidligste produksjon er dominert av landskapsbilder, ofte i et realistisk formspråk, men også av mer eksperimentelle, abstraherte landskapsmalerier.

Andre malerier har et nonfigurativt formspråk hvor form- og farge-eksperimenter er det sentrale. Han kunne også tendere mot det mystiske, som f.eks. i Den sorte porten som gir assosiasjoner til middelalderen.

Vegard Stalsberg var blant annet opptatt av russisk historie, spesielt kirker. Kanskje er hans bilde her i auksjonen, som har tittelen Ikon, et resultat av den interessen. Han døde i 2015 under en reise i Moskva.

 

Innkjøpt av b.a.:

Hærens sambandsskole og øvingsavd. Jørstadmoen (1980)

Nasjonalgalleriet, Oslo

Lillehammer Bys malerisamling

Riksgalleriet

Oslo kommunes kunstsamlinger

Oppland fylkeskommune

Norsk rikskringkasting

 

Vegard Stalsberg har deltatt i en lang rekke kollektiv- og separatutstillinger.

 

 

Øyvind Sund (f. 1947 i Oslo, flyttet til Vinstra 1970)

Billedkunstner, sangpoet, visesanger, instrumentmaker og bestefar.

Oppvokst i Lillestrøm.

Lærerutdanning Oslo off. Lærerskole

Arbeidet som lærer i Nord-Fron kommune fram til pensjonsalder.

 

Aktiv visesanger/sangpoet med virke i Norge/Norden.

Utgitt flere visebøker, LP-er/CD-er og har medvirket i norske/nordiske viseantologier.

 

Øyvind Sund arbeider med grafiske teknikker, med særlig vekt på tresnitt.

Han er innkjøpt av Vänersborg kommunes kulturnemd, Sverige, Tanum kommunes kunstforening, Sverige og Nord-Fron kommune.

 

Han har hatt separatutstillinger og deltatt i kollektivutstillinger i inn og utland.

 

Øyvind Sund ble tildelt Prøysenprisen i 1974,

                                               Nord-Fron kommunes kulturpris 1994

                                               Akershus fylkeskommunes arbeidsstipend 1985 - 1995,

                                      Oppland fylkeskommunes kulturstipend 1986

                                             

 

Gry Sveen (f, 1952 i Trondheim nå bosatt på Vinstra).

Billedkunstner, scenograf, performance-artist, visepoet, pedagog.

Utdannelse:

Pedagogikk. Fagdidaktikk, EDB i undervisning ved NTNHU i Trondheim.

Kunstakademiet i Trondhjem Skulptur, Tegning og Performance.

Årlige kurs 1985 - 1990 - i Sceneteknisk i Audio Visuelle virkemidler.

Lys og lyddesign samt Maskebruk og maskemaking Teaterhuset Avant Garden Tr.heim

 

Flyttet til Vinstra i 1995.      

 

Freelance/billedkunstner, timelærer og modell i akttegning ved bl. a Folkeuniversitetet     Trondheim, Nansenskolen, Ringebu folkehøgskole.

Performance vist på div. festivaler i Norden samt i Trondheim, Bergen og Oslo kunstforeninger.

 

Masker kostymer og scenografi for Drammen Kulturskole.

Kunstterapi og pedagog ved DPS døgn avd. Otta

Scenografi og regi for Eventyrfestivalen i Heidal.

Adjunkt/lærer i formgivning v Otta vg. skole.       

Scenografi i Olavshallen store sal for operaforestillingene Tryllefløyten, Dido og Aeneas og Jægerbruden.                     

Var med og starta Teaterhuset Avant Garden i Trondheim.

 

Innkjøpt med tegninger av Trondheim kommune og Nord Fron Kommune.

Tildelt Trondheim Kommunes Kulturstipend i 1991.                     

Deltatt i separat og kollektive utstillinger med tegning og performance.

Tilbake